Geekers op je Speakers #136 Zingen als een Bard.
Geekers op je Speakers #136 Zingen als een Bard.
Deze week gaan we eens dieper in op het rollenspel Dungeons and Dragons. Wat is het precies en hoe werkt het? Hiervoor hebben we Rick Vechel van de Audiogeeks podcast DnDutch gevraagd om ons een en ander uit te leggen. Dus wilde je altijd al weten hoe je een magic missle wil afvuren en waarom een Beholder zo gevaarlijk is, dan is dit je kans. Gooi een twintig-zijdige dobbelsteen en we zien wel wat er gebeurd.
Hey mannen, leuke podcast!
Ik ben het met Roderick eens dat bij roll20 de neiging groot is om op het ‘grid’ te focussen. Toch een goede oplossing in deze tijd. Ik speel zelf momenteel Dungeon World in Roll20 (volledig theatre of the mind) en dan merk je wel dat het online prima kan. Sterker nog; het voegt zelfs toe qua informatie geven aan de spelers imo.
Wil het toch even opnemen voor DND 4e: het deed namelijk een aantal dingen heel goed. Het was (van alle edities) de meest gebalanceerde, en daarmee ook het antwoord op het ‘broken’ 3.5. Dat is dan ook meteen het tweesnijdende +1 zwaard; de focus ligt heel erg op de regels en actions die de spelers konden doen. De vergelijking met de boardgame gaat daarom wel op. Voor het eerst liet DND invloed van games gebasseerd op DND toe in zijn regelset (in dit geval de MMORPG). Combat gezien strategischer dan alle andere edities, maar daarom ook de editie die het meest uit de maat valt.
Ik denk trouwens dat jullie Spelljammer bedoelen als ‘scifi’ setting, Planescape is meer de filosofische / multi-planar setting.
Greetz, Arrie.
Hey Arrie,
Sorry voor de late reactie man. Ik zie het nu pas (yup toe aan vakantie). Ik heb 4de nooit gespeeld, maar heb geleerd je te vertrouwen. Hoop binnenkort weer even langs te lopen!
Groet,
Gert-Jan